Fot. PKP PLK (zdjęcie ilustracyjne)Stacja Mielec i pociąg Polregio. Teraz stanie tu też IC
Jak potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury, w grudniu po raz pierwszy od kilkunastu lat na stacji kolejowej w Mielcu zatrzyma się pociąg dalekobieżny. Będzie to IC „Hetman” z Hrubieszowa do Krakowa. Zmiana trasy przejazdu ma przy tym pozwolić na skrócenie czasu podróży pomiędzy Krakowem a Zamojszczyzną.
Pociągi dalekobieżne zniknęły z podkarpackiego Mielca w 2009 r., gdy PKP Intercity zlikwidowało pociąg pospieszny „Hetman” z Zamościa do Wrocławia. Przez szereg kolejnych lat miasto było całkowicie pozbawione połączeń pasażerskich, ale w 2021 r. przywrócony został ruch regionalny na odcinku do Dębicy, a wkrótce potem także do Padwi. Teraz oferta zostanie ponownie rozszerzona o pierwszy po piętnastu latach kurs międzywojewódzki.
Z Zamościa do Krakowa w mniej niż 4 godz.
W Mielcu ponownie zatrzyma się „Hetman”, choć tym razem już jako pociąg kategorii IC. W stosunku do stanu z roku 2009 jego relacja z jednej strony zostanie wydłużona do Hrubieszowa, ale z drugiej – skrócona do Krakowa. – Zakończyła się już konstrukcja rozkładu jazdy wchodzącego w życie 15 grudnia bieżącego roku. Pociąg IC „Hetman” relacji Hrubieszów Miasto – Kraków Główny będzie kursował trasą przez Stalową Wolę, Mielec, Dębicę i Tarnów – potwierdza Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, które finansuje kurs.
Nie oznacza to uruchomienia nowego pociągu, a zmianę trasy istniejącego kursu relacji Hrubieszów Miasto – Zielona Góra Główna. Na odcinku Stalowa Wola-Rozwadów – Kraków Główny wykorzystuje on trasę przez Leżajsk i Rzeszów. Nasza rozmówczyni podkreśla, że mimo to stolice województw podkarpackiego i małopolskiego pozostaną dobrze skomunikowane. – Obecnie przez Rzeszów w kierunku Krakowa kursuje 14 par pociągów, a w soboty i niedziele uruchamiane jest 15 par – stwierdza.
Tymczasem dzięki skierowaniu „Hetmana” przez Mielec znacznie, bo o ponad godzinę skrócić ma się podróż z Hrubieszowa do Krakowa. Zgodnie z danymi zamieszczonymi na łamach Portalu Pasażera prowadzonego przez PKP PLK przejazd ma zająć 4 godz. 47 min. – Natomiast przejazd z Zamościa do Krakowa po raz pierwszy w historii możliwy będzie w czasie poniżej czterech godzin – podkreśla przedstawicielka MI.
Docelowo połączeń ma być więcej
Nowa trasa IC „Hetman” oznacza wznowienie ruchu pasażerskiego na kolejnym odcinku linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica pomiędzy Ocicami a Padwią. Aktualnie fragment ten nie jest wykorzystywany w ruchu regionalnym. W 2022 r. MI informowało, że docelowo chciałoby uruchamiać cztery pary kursów dalekobieżnych obsługujących Mielec, miało to jednak nastąpić dopiero po dostawach taboru hybrydowego dla PKP Intercity.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.